Слово о законе и благодати митрополита Илариона.

перевод диакона Андрея Юрченко

О ЗАКОНѢ, МОИСѢОМЪ ДАНѢѢМЪ, И О БЛАГОДѢТИ И ИСТИНѢ, ИСУСОМЪ ХРИСТОМЪ БЫВШИИ

О законѣ, Моисѣомъ данѣѣмъ, и о благодѣти и истинѣ, Исусомъ Христомъ бывшии…— Начальные слова заглавия, в которых определяется тема первой части «Слова» Илариона, восходят к Евангелию от Иоанна, гл. 1, ст. 17: «…закон дан чрез Моисея, благодать же и истина произошли через Иисуса Христа». Закон (завет) — совокупность законов и заповедей, которые Бог сообщил еврейскому народу через пророка Моисея на пути из Египта в Палестину. Употребление слова благодѣть (и производных от него: благодѣтьный и т. п.) с корнем -дѣт-, преобладающее в публикуемом Синодальном списке «Слова», указывает на сохранение писцом этого списка древнейших особенностей оригинала.

И КАКО ЗАКОНЪ ОТИДЕ, БЛАГОДѢТЬ ЖЕ И ИСТИНА ВСЮ ЗЕМЛЮ ИСПОЛНИ, И ВѢРА ВЪ ВСЯ ЯЗЫКЫ ПРОСТРЕСЯ И ДО НАШЕГО ЯЗЫКА РУСКАГО, И ПОХВАЛА КАГАНУ НАШЕМУ ВЛОДИМЕРУ, ОТ НЕГОЖЕ КРЕЩЕНИ БЫХОМЪ, И МОЛИТВА КЪ БОГУ ОТ ВСЕА ЗЕМЛЯ НАШЕА

«Благословленъ Господь Богъ Израилевъ», Богъ христианескъ, «яко посѣти и сътвори избавление людем своимъ», яко не презрѣ до конца твари своеа идольскыимъ мракомъ одержимѣ быти и бѣс овьскыимъ служеваниемь гыбнути. Нъ оправдѣ пр ежде племя Авраамле скрижальми и законо мъ, послѣжде же сыномъ своимъ вся языкы спасе Евангелиемь и крещениемь, въводя á въ обновле ние пакыбытиа, въ жизнь вѣчьную.

Да хвалимъ его убо и прославляемь хвалимааго от ангелъ беспрѣс тани, и поклонимся ему, емуже по кланяются херувими и серафи ми, яко, призря, призрѣ на люди своа и не солъ, ни вѣстникъ, нъ С амъ спасе ны, не привидѣниемь пришедъ на зе млю, но истинно, пострадавъ за ны плотию и до гроба и съ собою въскрѣсив ны.

Къ живущиимъ бо на земли человѣкомъ въ плоть одѣвься приде, къ сущиимъ же въ адѣ распятиемь и въ гробѣ полежаниемь сън и де, да обои, и живии и мертвии познають посѣщение свое и Божи е прихождение и рзумѣють, яко тъ есть живыимъ и мертвыимъ крѣпокъ и силенъ Богъ.

Кто бо великъ, яко Богъ нашь. Тъ единъ творяи чюде са,положи за конъ на проуготование истинѣ и бл агодѣти, да въ немь обыкнеть человѣчьско естьство, от многобожества идольскааго укланяяся, въ едино го Бога вѣровати, да яко съсудъ скверненъ человѣчь ство, помовенъ водою, закономъ и обрѣзаниемь, пр ииметь млѣко благодѣти и крещениа.

Законъ бо прѣдътечя бѣ и слуга благодѣти и истинѣ, истина же и благодѣть слуга будущему вѣку, жизни нетлѣннѣи. Яко законъ привождааше възаконеныа къ благодѣтьному крещению, крещение же сыны своа прѣпущаеть на вѣчную жизнь. Моисѣ бо и про роци о Христовѣ пришествии повѣдааху, Христос же и апостоли его о въскресении и о будущиимъ вѣцѣ.

Еже поминати въ писании семь и пророчьскаа пропо вѣданиа о Христѣ, и апостольскаа учениа о будущии мъ вѣцѣ, то излиха есть и на тъщеславие съкланяяся. Еже бо въ инѣх книгах писано и вами вѣдомо ти сде положити, то дръзости образъ есть и славохотию. Ни къ невѣдущиимъ бо пишемь, нъ прѣизлиха насышть шемся сладости книжныа, не къ врагомъ Божиемь и новѣрныимъ, нъ самѣмь сыномъ его, не къ странны имъ, нъ къ наслѣдникомъ небеснаго царьства. Но о законѣ, Моисѣемь данѣѣмь и о благодѣти и истинѣ, Христосомъ бывшии, повѣсть си есть, и что успѣ законъ, что ли благодѣть.

Прѣжде законъ, ти по томь благодѣть, прѣжде стѣнь, ти потомь истина. Образъ же закону и благодѣти Ага ръ и Сарра, работнаа Агаръ и свободнаа Сарра, рабо тнаа прѣжде, ти потомь свободнаа, да разумѣ ет ь, иже чтеть!

Яко Авраамъ убо от уности своеи Сарру имѣ жену си, свободную, а не рабу, и Богъ убо прѣжде вѣкъ изво ли и умысли сына своего въ миръ послати и тѣмь благодѣти явитися.

Сарра же не раждааше, понеже бѣ неплоды.Не бѣ неплоды, нъ заключена бѣ Божиимъ промысломъ на старость родити. Безвѣст ьная же и таинаа прѣ мудрости Божии утаена бяаху ангелъ и человѣкъ, не яко неявима, нъ утаена и на конець вѣка хотяща явитися.

Сарра же глагола къ Аврааму: «Се заключи мя Госпо дь Богъ не раждати, вълѣзи убо къ рабѣ моеи Агари и родиши от неѣ». Благ одѣть же глагола къ Богу: «Аще нѣсть врѣмене сънити ми на зем лю и спасти м иръ, съниди на гору Синаи и законъ положи».

Послуша Авраамъ рѣчи Саррины и вълѣзе къ рабѣ еѣ Агарѣ. Послуша же и Богъ яже от благодѣти сло весъ и съниде на Синаи.

Роди же Агаръ раба от Авраама, раба робичишть, и нарече Авраамъ имя ему Измаилъ.Изнесе же и Моисѣи от Синаискыа горы законъ, а не благодѣ ть, стѣнь, а не истину.

По сихъ же уже стару сущу Аврааму и Саррѣ, явися Б огъ Аврааму, сѣдящу ему прѣд дверьми кушкѣ его въ полудне у дуба Мамьвриискааго. Авраамъ же текъ въ срѣтение ему поклонися ему до землѣ и приятъ и́ в кушту свою. Вѣку же сему къ коньцу приближа ющуся посѣтить Господь человѣчьскааго рода и съни де съ небесе, въ утробу Дѣвици въходя. Приятъ же и́ Дѣвица съ покланяниемь въ кущу плътяную, не бол ѣвьши, глаголющи ти къ ангелу: «Се раба Господня, буди мнѣ по глаголу твоему».

Тогда убо отключи Богъ ложесна Саррина, и, зачень ши, роди Исаака, свободьнаа свободьнааго. И пр исѣтивьшу Богу человѣчьска естьства, явишася уже безвѣстнаа и утаенаа и родися благодѣть, истина, а не законъ, сынъ, а не рабъ.

И ако отдоися отрочя Исаакъ и укрѣпѣ, сътвори Авраамъ гоститву велику, егда отдоися Исаакъ сынъ его. Егда бѣ Христос на земли, и еще не у ся благодѣть укрѣпила бяаше, нъ дояшеся, и еще за 30 лѣтъ, въ ня же Христосъ таяашеся. Егда же уже отдоися и укрѣпѣ и явися благодѣть Божиа всѣмъ человѣкомъ въ Иорданьстѣи рѣцѣ, сътвори Богъ гоститву и пиръ великъ тельцемь упитѣныим от вѣка, възлюбленыимъ Сыномъ своимъ Исусом Христомь, съзвавъ на едино веселие небесныа и зем ныа,съвокупивъ въ едино ангелы и человѣкы.

По сихъ же видѣвши Сарра Измаила, сына Агариина, играюща съ сыномъ своимъ Исакомъ, и ако приобид ѣнъ бысть Исаакъ Изма иломъ, рече къ Аврааму: «От жени рабу и съ сыномъ еѣ, не имать бо наслѣдовати сынъ рабынинъ сына свободныа».По възнесени и же Господа Исуса, ученикомъ же и инѣмь вѣровав шиимъ уже въ Христа сущемь въ Иерусалимѣ, и обои мъ съмѣсь сущемь, иудео мъ же и христианомъ, и кр ещение благодатьное обидимо бяаше от обрѣзаниа законьнааго, и не приимаше въ Иеросалимѣ христиа ньскаа церкви епискупа необрѣзана, понеже, старѣи ше творящес я, сущеи отъ обрѣзаниа насиловааху на хрестианыа, рабичишти на сыны свободныа, и быва аху междю ими многы распрѣ и которы.Видивш и же свободьнаа благодѣть чада своа христианыи об идимы от иудѣи, сыновъ работнааго закона, възъпи къ Богу: «Отжени иудѣиство и съ закономъ расточи по странамъ, кое бо причастие стѣню съ истиною, иу дѣиству съ христианьством».

И отгнана бысть Агаръ раба съ сыномъ еѣ Измаилом ъ, и Исаакъ, сынъ свободныа, наслѣдникъ бысгь Авр ааму, отцу своему. И отгнани быша иудѣи и раст очени по странам, и чяда благодѣтьнаа христиании н аслѣдници быша Богу и Отцу.Отиде бо свѣтъ лун ы, солнцю въсиавъшу, тако и законъ, благодѣти явль шися, и студеньство нощьное погыбе, солнечьнѣи те плотѣ землю съгрѣвши. И уже не гърздится въ закон ѣ человѣчьство, нъ въ благодѣти пространо ходить.И удѣи бо при свѣшти законнѣи дѣлааху свое оправда ние, християни же при благодѣтьнѣим солнци свое с пасение зиждють. Яко иудеиство стѣнемь и законом ъ оправдаашеся, а не спасаашеся, хрьстиани же исти ною и благодатию не оправдаються, нъ спасаються.

Въ иудѣихъ бо оправдание, въ христианыихъ же спа сение. Яко оправдание въ семь мирѣ есть, а спасение въ будуідиимъ вѣцѣ. Иудѣи бо о земленыих веселяах уся, христиани же о сущиихъ на небесѣхъ. И тоже опр авдание иудѣиско скупо бѣ зависти ради, не бося про стирааше въ ины языкы, нъ токмо въ Иудеи единои б ѣ. Христианыихъ же спасение благо и щедро простир аяся на вся края земленыа.

Събысться благословение Манасиино на июдеихъ, Еф ремово же на христьяныих. Манасиино бо старѣ иши ньство лѣвицею Иаковлею благословлено бысть. Ефр емово же мнишьство десницею. Аще и старѣи Манас ии Ефрема, нъ благословлениемь Иаковлемь мнии б ысть.Тако иудѣиство, аще прѣжде бѣ, нъ благод ѣтию христиании больше быша.

Рекшу бо Иосифу къ Иакову: «На семь, отче, положи десницу, яко сь старѣи есть», отвѣща Иаковъ: «Вѣдѣ, чядо, вѣдѣ. И тъ будеть въ люди и възнесется, нъ бра тъ его мении болии его будеть, и племя его будеть въ множьство языкъ».

Яко же и бысть. Законъ бо прѣжде бѣ и възнесеся въ малѣ, и отииде. Вѣра же христианьская, послѣжде яв л ьшися, больши первыа бысть и расплодися на мно жьство языкъ. И Христова благодѣть всю землю обят ъ и ако вода морьскаа покры ю. И вси, ветъхая отлож ьше, обетъшавъшая завистию иудеискою, новая де р жать, по пророчьству Исаину: «Ветхая мимоидоша, и новая вамъ възвѣщаю; поите Богу пѣснь нову, и слав имо есть имя его от конець земли, и съходящеи въ м оре, и плавающеи по нему, и острови вси».И пак ы: «Работающимъ ми наречется имя ново, еже бла го словится на земли, благословять бо Бога истиньнааг о».

Прѣжде бо бѣ въ Иеросалимѣ единомь кланятися, нынѣ же по всеи земли. Яко же рече Гедеонъ къ Богу: «Аще рукою моею спасаеши Израиля, да будеть роса на рунѣ токмо, по всеи же земли суша».И б ысть тако. По всеи бо земли суша бѣ прѣжде, идольс тѣи льсти языкы одержашти и росы благодѣтьныа не приемлющемь. Въ Иудеи бо тъкмо знаемь бѣ Богъ, и «въ Израили велие имя его», и въ Иеросалимѣ единомь славѣмь бѣ Богъ.

Рече же пакы Гедеонъ къ Богу: «Да будеть суша на ру нѣ токмо, по всеи же земли роса». И бысть тако. Иудеиство бо прѣста и законъ отиде, жертвы неприя атны, кивотъ и скрижали, и оцѣстило отъято б ысть. По всеи же земли роса, по всеи бо земли вѣра п рострѣся, дождь благодѣтныи оброси, купѣль пакы п орождениа сыны своа въ нетлѣние облачить.

Яко же и къ самаряныни глаголааше Спасъ, яко грядеть година, и нынѣ есть, егда ни во горѣ сеи, ни въ Иеросалимѣхъ поклонятся О тцу, но будуть истиннии поклонници, иже поклонятся Отцу духом  и истиною, ибо Отец тацѣхъ ищеть кланяющихся ему, рекшесъ Сы номъ и съ Святыим Духомъ, яко же и есть. По всеи земли уже слав ится Святаа Троица и покланяние приемлеть от всеа твари, малии, велиции славять Бога, по пророчьству; «И не научить кождои скре няго своего и человѣкъ брата своего, глаголя «познаи Господ а», я ко увѣдять мя от малыих до великааго». Яко ж е и Спасъ Христос к ъ Отцу глаголааше: «Исповѣдаютися, Отче, Господеви небеси и зе мли, яко утаилъ еси от прѣмудрыихъ и разумныихъ и открылъ еси младенцемь, еи, Отче,яко тако бысть благоизволение прѣд тобою

И толма помилова благыи Богъ человѣчьскыи род, як о и человѣци плотьнии крещениемь и благыими дѣ л ы сынове Богу и причастници Христу бывають. Ел ико бо рече евангелистъ: «Прияша его, дасть имъ вл асть чядомъ Божиемъ быти, вѣру яштиимъ въ имя ег о, иже не отъ кръве ни отъ похоти плотьскы, ни отъ п охоти мужескы, нъ отъ Бога родишася»,Святыим ь Духъмъ въ святѣи купѣли.Вся же си Богъ нашь на не беси и на земли елико въсхотѣ, и сътвори. Тѣмже къто не прославить, къто не похвалить, къто не покл ониться величьству славы его и къто не подивиться бесчисльному человѣколюбию его.

Прѣжде вѣкъ от Отца рожденъ, единъ състоленъ Отц у, единосущенъ, яко же солнцу свѣтъ, съниде на зем лю, посѣти людии своих, не отлучивъся Отца, и въпл отися отъ Дѣвицѣ чисты, безмужны и бесквернены, в ъшедъ, яко же самъ вѣсть. Плоть приимъ, изиде, яко же и въниде.

Един сыи от Троицѣ въ двѣ естьствѣ: Божество и чело вѣчьство, исполнь человѣкъ по въчеловѣчению, а не привидѣниемь, нъ исполнь Богъ по божеству, а не пр остъ человѣкъ показавыи на земли божьскаа и чело вѣчьскаа:

яко человѣкъ бо утробу матерьню растяше, и яко Богъ изиде, дѣвьства не врѣждь;

яко человѣкъ матерьне млѣко приатъ,и яко Богъ пристави ангелы съ пастухы пѣти: «Слава въ вышнии хъ Богу»;

яко человѣкъ повиться въ пелены, и яко Богъ вълхвы звѣздою ведяаше;

яко человѣкъ възлеже въ яслехъ, и яко Богъ от волхвъ дары и поклонение приатъ;

яко человѣкъ бѣжааше въ Египетъ, и яко Богу рукотворениа египетъскаа поклонишася;

яко человѣкъ прииде на крещение,и ако Бога Иорданъ устрашився, възвратися;

яко человѣкъ, обнажився, вълѣзе въ воду, и ако Богъ от Отца послушьство приатъ: «Се есть Сынъ мои възлюбленыи»;

яко человѣкъ постися 40 днии и възалка, и яко Богъ побѣди искушающаго;

яко человѣкъ иде на бракъ Кана Галилѣи, и ако Богъ воду въ вино приложи;

яко человѣкъ въ корабли съпааше, и ако Богъ запрѣти вѣтромъ и морю, и послушашя его;

яко человѣкъ по Лазари прослезися, и ако Богъ въскрѣси и́ от мертвыихъ;

яко человѣкъ на осля въсѣде, и ако Богу звааху: «Благословленъ Грядыи въ имя Господне!»;

яко человѣкъ распятъ бысть, и ако Богъ своею властию съпропятааго съ нимъ въпусти въ раи;

яко человѣкъ оцьта въкушь, испусти духъ, и ако Богъ солнце помрачи и землею потрясе;

яко человѣкъ въ гробѣ положенъ бысть, и ако Богъ ада раздруши и душѣ свободи;

яко человѣка печатлѣша въ гробѣ,и ако Богъ изиде, печати цѣлы съхрань;

яко человѣка тъщаахуся иудеи утаити въскресение, мьздяще стражи, нъ яко Богъ увѣдѣся и познанъ бысть всѣми конци земля.

По истинѣ, «кто Богъ велии яко Богъ нашь»! Тъ есть «Богъ творяи чюдеса», съдѣла «спасение посредѣ земля» крестом и мукою на мѣстѣ лобнѣмь,въкусивъ оцта и зълчи, да сластнааго въкушениа

Адамова еже от дрѣва прѣступление и грѣх въку шениемь горести проженеть.

Си же сътворьшеи ему прѣтъкнушася о нь, акы о каме нь, и съкрушишася, яко же Господь глаголааше: «Падыи на камени семь съкрушится, а на немь же па деть, съкрушить и́».

Прииде бо к нимъ, исполняа пророчьства, проречена а о немь, яко же и глаголааше: «Нѣсмь посланъ, тъкм о къ овцамъ погыбшиимъ дому Израилева», и па кы: «Не приидохъ разоритъ закона, нъ исполнитъ»,  и къ хананѣи иноязычници, просящи исцѣлениа дъщери своеи, глаголааше: «Нѣсть добро отъяти хлѣб а чядомъ и поврещи псомъ». Они же нарекоша се  го лестьца и от блуда рождена,и о Велизѣвул ѣ бѣсы изгоняща.

Христосъ слѣпыа ихъ просвѣти, прокаженыа очисти, слукыа исправи, бѣсныа исцѣли, раслабленыа укрѣпи, мертвыа въскрѣси. Они же яко злодѣа мучивше, крестѣ пригвоздиша.Сего ради прииде на ня гнѣвъ Божий конечныи.

Яко же и сами послуствоваша своеи погыбели. Рекшу Спасу притьчю о виноградѣ и о дѣлателех: что убо сътворить дѣлателемь тѣмь, отвѣщаша: «Злы злѣ погубить я и виноградъ прѣдасть инѣмь дѣлателемь, иже въздадять ему плоды въ времена своа»,— и сами своей погыбели пророци быша.

Приде бо на землю, посѣтить ихъ и не приаша его, понеже дѣла ихъ темна бяаху, не възлюбиша свѣта, да не явятся дѣла ихъ яко темьна суть.

Сего ради приходя Исусъ къ Иеросалиму, видѣвъ гра дъ, прослезися о немъ, глаголя, яко: «Аще бы разумѣ лъ ты въ день твои сь яже къ миру твоему. Нынѣ же съкрыся отъ очию твоею, яко приидуть дение на тя, и обожять врази твои острогъ о тобѣ, и обидуть тя и об оимуть тя всюду, и разбиють тя и чада твоа въ тобѣ, п онеже не разумѣ врѣмене посѣщениа твоего».И пакы: «Иерусалимъ, Иерусалимъ, избивающиа про рокы и камениемь побивающи посланыа к тобѣ! Ко лижды въсхотѣх събьрати чяда твоа, яко же събираеть кокошь птеньцѣ под крилѣ свои, и не въсхотѣсте. Се оставляется домъ вашь пустъ»!

Яко же и бысть. Пришедъше бо римляне, плѣниша Иерусалимъ и разбиша ú до основаниа его. Иудейство оттолѣ погыбе, и законъ по семь, яко вечерьнѣи зарѣ, погасе, и расѣяни быша иудеи по странамъ, да не въкупь злое пребываеть.

Приде бо Спасъ и не приать бысть от Израиля, и, по евангельскому слову, «въ своа прииде и свои его не приаша». От языкъ же приать бысть. Яко же рече Иаковъ: «И тъ чаяние языкомъ». Ибо и въ рождении его вълсви от языкъ прѣжде поклонишася ему, а иудеи убити его искааху, его же ради и младенця избиша.

И събысться слово Спасово, яко: «Мнози ото въстокъ и западъ приидуть и възлягнуть съ Авраамомъ и Иса комъ и Иаковомъ въ царствии небеснѣмь, а сынове царьствиа изгнани будуть въ тму кромѣшнюю». И пакы, яко: «Отимется от вас царство Божие и дасться странамъ, творящиимъ плоды его».

Къ ним же посла ученикы своа, глаголя: «Шедъше въ весь миръ, проповѣдите Евангелие всей твари. Да иже вѣруеть и крьститься, спасенъ будеть». И: «Шьдъше, научите вся языкы, крестяще я́ въ имя Отца и Сына и Святаго Духа, учаще я́ блюсти вся, елика заповѣдах вамъ».

Лѣпо бѣ благодати и истинѣ на новы люди въсиати. Н е въливають бо, по словеси Господню, вина новааго у чениа благодѣтьна въ мѣхы вѣтхы, обетшавъши въ иу деиствѣ, «аще ли, то просядутся мѣси и вино пролѣет ся». Не могъше бо закона стѣня удержати, но мн огажды идоломъ покланявшеся, како истинныа благо дѣти удержать учение. Нъ ново учение — новы мѣхы, новы языкы! «И обое съблюдется».

Яко же и есть. Вѣра бо благодѣтьнаа по всеи земли прострѣся и до нашего языка рускааго доиде. И законное езеро прѣсъше, евангельскыи же источникъ наводнився и всю землю покрывъ, и до насъ разлиася. Се бо уже и мы съ всѣми христиаными славимъ Святую Троицу, и Иудеа молчить; Христос славимъ бываеть, а иудеи кленоми; языци приведени, а иудеи отриновени. Яко же пророкъ Малахиа рече: «Несть ми хотѣниа въ сынехъ Израилевѣх, и жерты от рукъ ихъ не прииму, понеже ото въстокъ же и западъ имя мое славимо есть въ странахъ и на всякомъ мѣстѣ темианъ имени моему приносится, яко имя мое велико въ странах». И Давыдъ: «Вся земля да поклонить ти ся и поеть тобѣ». И: «Господи, Господь нашь, яко чюдно имя твое по всеи земли».

И уже не идолослужителе зовемся, нъ христиании, не еще безнад ежници,нъ уповающе въ жизнь вѣчную.И уже не капище сътонино съграждаемь,нъ Христовы церкви зиждемь;уже не закалаемь бѣс омъ другъ друга,нъ Христос за ны закалаемь бываеть и дробимъ в жертву Богу и Отьцю. И уже не жерьтвеныа крове въкушающе, пог ыбаемь, нъ Христовы пречистыа крове въкушающе, съпасаемся.

Вся страны благыи Богъ нашь помилова и насъ не презрѣ, въсхотѣ и спасе ны, и въ разумъ истинныи приведе.

Пустѣ бо и прѣсъхлѣ земли нашей сущи, идольскому зною исушивъши ю́, вънезаапу потече источникъ евангельскыи, напаая всю землю нашу. Яко же рече Исаиа: «Разверзется вода ходящиимъ по безднѣ, и будеть безводнаа въ блата, и въ земли жажущии источникъ воды будеть».

Бывшемъ намъ слѣпомъ и истиннааго свѣта не видящемь, нъ въ льсти идольстии блудящемь, къ сему же и глухомъ от спасенааго учениа, помилова ны Богъ — и въсиа и въ насъ свѣтъ разума, еже познати его, по пророчьству: «Тогда отверзутся очеса слѣпыих и ушеса глухыих услышать».

И потыкающемся намъ въ путех погыбели, еже бѣсомъ въслѣдова ти и пути, ведущааго въ живот, не вѣдущемь, къ сему же гугънахо мъ языкы нашими, моляше идолы, а не Бога своего и творца, посѣ ти насъ че-ловѣколюбие Божие. И уже не послѣдуемь бѣсомъ, нъ ясно славимъ Христа Бога нашего, по пророчьству: «Тогда скочить яко елень, хромыи, и ясенъ будеть языкъ гугнивыих».

И прѣжде бывшемь намъ яко звѣремь и скотомъ, не разумѣющемь десницѣ и шюицѣ и земленыих прилежащем, и ни мала о небесныих попекущемся, посла Господь и къ намъ заповѣ ди, ведущаа въ жизнь вѣчную, по пророчьству Иосиину: «И будеть въ день онъ, глаголеть Господь, завѣщаю имъ завѣтъ съ птицами небесныими и звѣрьми земленыими и реку не людем моимъ: «людие мои вы», и ти ми рекуть: «Господь Богъ нашь еси ты».

И тако странни суще, людие Божии нарекохомся, и врази бывше, сынове его прозвахомъся.

И не иудеискы хулимъ, нъ христианьскы благословимъ;не совѣта творим, яко распяти, нъ яко Распятому поклонитися;

не распинаемь Спаса, нъ рукы к нему въздѣваемь;

не прободаемь ребръ, нъ от них пиемь источьникъ нетлѣниа;

не тридесяти сребра възимаемь на немь, нъ «другъ друга и весь животъ нашь» тому прѣдаемь;

не таимъ въскресениа, нъ въ всѣх домех своих зовемь: «Христос въскресе изъ мертвыих»;

не глаголемь, яко украденъ бысть, но яко възнесеся, идеже и бѣ;

не невѣруемь, нъ яко Петръ къ нему глаголемь: «Ты еси Христос, сынъ Бога живааго», съ Фомою: «Господь нашь и Богъ ты еси», съ разбоиникомъ: «Помяни ны, Господи, въ царствии своемь».

И тако вѣрующе къ нему и святыихъ отець седми съборъ прѣдание держаще, молимъ Бога и еще и еще поспѣшити и направити ны на путь заповѣдии его!

И събысться о насъ языцѣх реченое: «Открыеть Господь мышьцу свою святую прѣдъ всѣми языкы, и узрять вси конци земля спасение, еже от Бога нашего».

И другое: «Живу азъ, глаголеть Господь, яко мнѣ поклонится всяко колѣно, и всякъ языкъ исповѣсться Богу»;и Исаино: «Всяка дебрь исполнится и всяка гора и холмъ съмѣрится, и будуть криваа въ праваа, и острии въ пути гладъкы, и явится слава Господня, и  всяка плоть узрить спасение Бога нашего»;

и Данииле: «Вси людие, племена и языци тому поработають»;

и Давыдъ: «Да исповѣдатся тобѣ людие, Боже, да исповѣдатся тобѣ людие вси! Да възвеселятся и възрадуются языци!»;

и: «Вси языци въсплещѣте руками и въскликнѣте Богу гласомъ радости, яко Господь вышнии страшенъ, царь великъ по всеи земли»;

и по малѣ: «Поите Богу нашему, поите; поите цареви нашему, поите, яко царь всеи земли Богъ, поите разумно. Въцарися Богъ надъ языкы»;

и: «Вся земля да поклонить ти ся и поеть тобѣ, да поеть же имени твоему, Вышнии»;

и: «Хвалите Господа вси языци, и похвалите вси людие»;

и еще: «От въстокъ и до западъ хвално имя Господне. Высокъ надъ всѣми языкы Господь, надъ небесы слава его»;

«По имени твоему, Боже, тако и хвала твоа на коньцих земля»;

«Услыши ны, Боже, Спасителю нашь, упование всѣмъ концемь земли и сущиимъ въ мори далече»;

«Да познаемь на земли путь твои и въ всѣхъ языцѣх спасение твое

и: «Царие земьстии и вси людие, князи и вси судии земьскыи, юношѣ и дѣвы, старци съ юнотами да хвалять имя Господне»;

и Исаино: «Послушаите мене, людие мои, глаголеть Господь, и царе къ мнѣ вънушите, яко законъ от мене изидеть и судъ мои свѣтъ странамъ, приближается скоро правда моа, и изыдеть, яко свѣтъ, спасение мое; мене острови жидуть и на мышьцю мою страны уповають».

Хвалить же похвалныими гласы Римьскаа страна Петра и Паула, имаже вѣроваша въ Исуса Христа, Сына Божиа; Асиа и Ефесъ, и Патмъ Иоанна Богословьца, Индиа Фому, Египетъ Марка. Вся страны и гради, и людие чтуть и славять коегождо ихъ учителя, иже научиша я́ православнѣи вѣрѣ. Похвалимъ же и мы, по силѣ нашеи, малыими похвалами великаа и дивнаа сътворьшааго нашего учителя и наставника, великааго кагана нашеа земли Володимера, вънука старааго Игоря, сына же славнааго Святослава, иже въ своа лѣта владычествующе, мужьствомъ же и храборъствомъ прослуша въ странахъ многах, и побѣдами и крѣпостию поминаются нынѣ и словуть. Не въ худѣ бо и невѣдомѣ земли владычьствоваша, нъ въ Руськѣ, яже вѣдома и слышима есть всѣми четырьми конци земли.

Сии славныи от славныихъ рожься, благороденъ от благородныих, каганъ нашь Влодимеръ, и възрастъ и укрѣпѣвъ от дѣтескыи младости, паче же възмужавъ, крѣпостию и силою съве ршаяся, мужьствомъ же и съмыслом прѣдъспѣа. И единодержець бывъ земли своеи, покоривъ подъся округъняа страны, овы миро мъ, а непокоривыа мечемь.

И тако ему въ дни свои живущю и землю свою пасущу правдою, мужьствомь же и съмысломъ, приде на нь посѣщение Вышняаго, призрѣ на нь всемилостивое око благааго Бога, и въсиа разумъ въ сердци его, яко разумѣти суету идольскыи льсти и възыскати единого Бога, сътворьшааго всю тварь видимую и невидимую.

Паче же слышано ему бѣ всегда о благовѣрьнии земли Гречьскѣ, христолюбиви же и сильнѣ вѣрою, како единого Бога въ Троици чтуть и кланяются, како въ них дѣются силы и чюдеса и знамениа, како церкви людии исполнены, како веси и гради благовѣрьни вси въ молитвах предстоять, вси Богови прѣстоять. И си слышавъ, въждела сердцемь, възгорѣ духомъ, яко быти ему христиану и земли его.

Еже и бысть, Богу тако изволившу и възлюбившу человѣчьское естьство. Съвлѣче же ся убо каганъ нашь и съ ризами ветъхааго человѣка, съложи тлѣннаа, оттрясе прахъ невѣриа и вълѣзе въ святую купѣль. И породися от Духа и воды, въ Христа крестився, въ Христа облѣчеся,и изиде от купѣли бѣлообразуяся, сынъ бывъ нетлѣниа, сынъ въскрѣшениа. Имя приимъ вѣчно, именито на роды и роды, Василии, имже написася въ книгы животныа въ вышниимъ градѣ и нетлѣннѣимъ Иерусалимѣ.

Сему же бывьшу, не доселѣ стави благовѣриа подвига, ни о том токмо яви сущую въ немь къ Богу любовь. Нъ подвижеся паче, заповѣдавъ по всеи земли и крьститися въ имя Отца и Сына и Святаго Духа, и ясно и велегласно въ всѣх градѣх славитися Святѣи Троици, и всѣмъ быти христианомъ малыим и великыимъ, рабомъ и свободныим, уныим и старыим, бояромъ и простыим, богатыим и убогыимъ. И не бы ни единого же противящася благочестному его повелѣнию, да аще кто и не любовию, нъ страхом повелѣвшааго крещаахуся, понеже бѣ благовѣрие его съ властию съпряжено.

И въ едино время вся земля наша въслави Христа съ Отцемь и съ Святыимъ Духомъ. Тогда начатъ мракъ идольскыи от нас отходити и зорѣ благовѣриа явишася; тогда тма бѣсослуганиа погыбе, и сло во евангельское землю нашю осиа. Капища разрушаахуся, и церкви поставляахуся, идолии съкрушаахуся, и иконы святыих являахуся, бѣси пробѣгааху, крестъ грады свящаше.

Пастуси словесныихъ овець Христовъ епископи сташа прѣд святыимъ олтаремь, жертву бескверньную възносяще; попове и диакони, и весь клиросъ, украсиша и въ лѣпоту одѣша святыа церкви. Апостольскаа труба и евангельскы громъ вси грады огласи; темианъ, Богу въспущаемь, въздух освяти. Манастыреве на горах сташа, черноризьци явишася. Мужи и жены, и малии, и велиции, вси людие, исполнеше святыя церкви, въславиша, глаголюще: «Единъ святъ, единъ Господь, Исус Христос, въ славу Богу Отцу, аминь! Христос побѣди! Христос одолѣ! Христос въцарися! Христос прославися! Великъ еси, Господи, и чюдна дѣла твоа! Боже нашь, слава тебѣ!».

Тебе же како похвалимъ, о честныи и славныи въ земленыих владыках, прѣмужьственыи Василие? Како добротѣ твоей почюдимся, крѣпости же и силѣ? Каково ти благодарие въздадимъ, яко тобою познахомъ Господа и льсти идольскыа избыхомъ, яко твоимъ повелѣниемь по всеи земли твоеи Христос славится? Ли что ти приречемь, христолюбче, друже правдѣ, съмыслу мѣсто, милостыни гнѣздо?

Како вѣрова? Како разгорѣся въ любовь Христову? Како въселися въ тя разумъ выше разума земленыихъ мудрець, еже Невидимаго възлюбити и о небесныихъ подвигнутися? Како възиска Христа, како предася ему? Повѣждь намъ, рабомъ твоимъ, повѣждь, учителю нашь! Откуду ти припахну воня Святааго Духа? Откуду испи памяти будущая жизни сладкую чашу? Откуду въкуси и видѣ, «яко благъ Господь»?

Не видилъ еси Христа, не ходилъ еси по немь, како ученикъ его обрѣтеся? Ини, видѣвше его, не вѣроваша; ты же, не видѣвъ, вѣрова. Поистинѣ бысть на тебѣ блаженьство Господа Исуса, реченое къ Фомѣ: «Блажени не видѣвше и вѣровавше». Тѣмже съ дрьзновениемь и несуменно зовемь ти: о блажениче! — самому тя Спасу нарекшу. Блаженъ еси, яко вѣрова къ нему и не съблазнися о немь, по словеси его нелъжнууму: «И блаженъ есть, иже не съблазниться о мнѣ».Вѣдущеи бо законъ и пророкы распяша и́; ты же, ни закона, ни пророкъ почитавъ, Распятому поклонися.

Како ти сердце разверзеся? Како въниде въ тя страхъ Божии? Како прилѣпися любъви его? Не видѣ апостола,пришедша въ землю твою и нищетою своею и наготою, гладомъ и жаждею сердце твое на съмѣрѣние клоняща. Не видѣ бѣсъ изъгонимъ именемь Исусовомъ Христовомъ, болящиихъ съдравѣють, нѣмыихъ глаголють, огня на хладъ прилагаема, мертвыих въстають.Сихъ всѣхъ не видѣвъ, како вѣрова?

Дивно чюдо! Ини царе и властеле, видяще вся си, бывающа от святыихъ мужь, не вѣроваша, нъ паче на мукы и страсти прѣдаша ихъ. Ты же, о блажениче, безъ всѣхъ сихъ притече къ Христу, токмо от благааго съмысла и остроумиа разумѣвъ, яко есть Богъ единъ творець невидимыимъ и видимыим, небесныимъ и земленыимъ, и яко посла въ миръ спасениа ради възлюбенаго Сына своего. И си помысливъ, въниде въ святую купѣль. И еже инѣмь уродьство мнится, тобѣ сила Божиа въмѣнися.

Къ сему же кто исповѣсть многыа твоа нощныа милостыня и днев ныа щедроты, яже къ убогыимъ творяаше, къ сирыимъ, къ боля щиимъ, къ дължныимъ, къ вдовамъ и къ всѣмь требующимъ ми лости? Слышалъ бо бѣ глаголъ, глаголаныи Данииломъ къ Наухо доносору: «Съвѣтъ мои да будеть ти годѣ, царю Науходоносоре, грѣхы твоа мшюстинями оцѣсти и неправды твоа щедротами нищиихъ».Еже слышавъ ты, о честьниче, не до слышаниа стави глаголаное, нъ дѣломъ съконча, просящиимъ подаваа, нагыа одѣвая, жадныа и алчныа насыщая, болящиимъ всяко утѣшение посылаа, должныа искупая, работныимъ свободу дая.

Твоа бо щедроты и милостыня и нынѣ въ человѣцѣхъ поминаемы суть, паче же пред Богомъ и ангеломъ его. Ея же ради доброприлюбныа Богомъ милостыня, много дръзновение имѣеши къ нему, яко присныи Христовъ рабъ. Помагаеть ми словеси рекыи: «Милость хвалится на судѣ». И: «Милостыни мужу, акы печать съ нимъ».Вѣрнѣе же самого Господа глаголъ: «Блажени милостивии, яко ти помиловани будуть».

Ино же, яснѣе и вѣрнѣе послушьство приведемь о тебѣ от Святыихъ писании, реченое от Иакова апостола, яко: «Обративыи грѣшника от заблуждениа пути его спасеть душу от смерти и покрыеть множество грѣховъ».

Да аще единого человѣка обративъшууму толико възмездие от благааго Бога, то каково убо спасение обрѣте, о Василие? Како брѣмя грѣховное расыпа, не единого обративъ человѣка от заблуждениа идольскыа льсти, ни десяти, ни града, нъ всю область сию.

Показаеть ны и увѣряеть самъ Спасъ Христос, какоя тя славы и чьсти сподобилъ есть на небесѣхъ, глаголя: «Иже исповѣсть мя прѣд человѣкы, исповѣмь и́ и азъ прѣд Отцемь моим, иже есть на небесѣх». Да аще исповѣдание приемлеть о собѣ от Христа къ Богу Отцу исповѣдавыи его токмо прѣд человѣкы, колико ты похваленъ от него имаши быти, не токмо исповѣдавъ, яко «Сынъ Божии есть Христос», нъ и вѣру его уставль, не въ единомь съборѣ, нъ по всеи земли сеи, и церкви Христови поставль, и служителя ему въведъ. Подобниче великааго Коньстантина, равноумне, равнохристолюбче, равночестителю служителемь его! Онъ съ святыими отци Никеискааго Събора закон человѣкомъ полагааше, ты же съ новыими нашими отци епископы сънимаяся чясто, съ многымъ съмѣрениемь съвѣщаваашеся, како въ человѣцѣхъ сихъ ново познавшиихъ Господа законъ уставити. Онъ въ елинѣхъ и римлянѣх царьство Богу покори, ты же — в Руси: уже бо и въ онѣхъ и въ насъ Христос царемь зовется. Онъ съ материю своею Еленою крестъ от Иерусалима принесъша и по всему миру своему раславъша, вѣру утвердиста, ты же съ бабою твоею Ольгою принесъша крестъ от новааго Иерусалима, Константина града, и сего по всеи земли своеи поставивша, утвердиста вѣру. Его же убо подобникъ сыи, съ тѣмь же единоя славы и чести обещьника сътворилъ тя Господь на небесѣх благовѣриа твоего ради, еже имѣ въ животѣ своемь.

Добръ послухъ благовѣрию твоему, о блажениче, святаа церкви Святыа Богородица Мариа,юже създа на правовѣрьнѣи основѣ, идеже и мужьственое твое тѣло нынѣ лежит, жида трубы архангельскы.

Добръ же зѣло и вѣренъ послухъ сынъ твои Георгии,егоже сътвори Господь намѣстника по тебѣ твоему владычьству, не рушаща твоих уставъ, нъ утвержающа, ни умаляюща твоему благовѣрию положениа, но паче прилагающа, не казяща, нъ учиняюща. Иже недоконьчаная твоя наконьча, акы Соломонъ Давыдова,иже дом Божии великыи святыи его Премудрости създа на святость и освящение граду твоему, юже съ всякою красотою украси: златомъ и сребромъ, и камениемь драгыимъ, и съсуды честныими. Яже церкви дивна и славна всѣмь округьниимъ странамъ, яко же ина не обрящется въ всемь полунощии земнѣѣмь ото въстока до запада.

И славныи градъ твои Кыевъ величьствомъ, яко вѣнцемь, обложилъ, прѣдалъ люди твоа и градъ святыи, всеславнии, скорѣи на помощь христианомъ Святѣи Богородици, еи же и церковь на Великыихъ вратѣх създа въ имя первааго Господьскааго праздника — святааго Благовѣщениа,да еже цѣлование архангелъ дасть Дѣвици, будеть и граду сему. Къ онои бо: «Радуися, обрадованаа! Господь с тобою!», къ граду же: «Радуися, благовѣрныи граде! Господь с тобою!»

Въстани, о честнаа главо, от гроба твоего! Въстани, оттряси сонъ! Нѣси бо умерлъ, нъ спиши до обьщааго всѣмъ въстаниа. Въстани, нѣси умерлъ! Нѣсть бо ти лѣпо умрѣти, вѣровавшу въ Христа, живота всему миру. Оттряси сонъ, възведи очи, да видиши, какоя тя чьсти Господь тамо съподобивъ, и на земли не беспамятна оставилъ сыномъ твоимъ. Въстани, виждь чадо свое Георгиа, виждь утробу свою, виждь милааго своего, виждь егоже Господь изведе от чреслъ твоихъ, виждь красящааго столъ земли твоеи — и возрадуися и възвеселися!

Къ сему же виждь благовѣрную сноху твою Ерину,виждь вънукы твоа и правнукы: како живуть, како храними суть Господемь, како благовѣрие держать по предаянию твоему, како въ святыа церкви чястять, како славять Христа, како покланяются имени его.

Виждь же и градъ, величьством сиающь, виждь церкви цветущи, виждь христианьство растуще, виждь град, иконами святыихъ освѣщаемь и блистающеся, и тимианомъ обухаемь, и хвалами божественами и пѣнии святыими оглашаемь. И си вься видѣвъ, възрадуися и възвеселися и похвали благааго Бога, всѣмь симъ строителя!

Видѣ же, аще и не тѣломъ, нъ духомъ показаеть ти Господь вся си, о нихъже радуйся и веселися, яко твое вѣрное въсѣание не исушено бысть зноемь невѣриа, нъ дождемь Божиа поспѣшениа распложено бысть многоплоднѣ.

Радуйся, въ владыкахъ апостоле, не мертвыа тѣлесы въскрѣшав, нъ душею ны мертвы, умерьшаа недугомь идолослужениа въскрѣсивъ! Тобою бо обожихомъ и Живота Христа познахомъ. Съкорчени бѣхомъ от бѣсовьскыа льсти и тобою прострохомся и на путь животныи наступихомъ; слѣпи бѣхомъ сердечныими очима, ослѣплени невидѣниемь, и тобою прозрѣхомъ на свѣтъ трисолнечьнаго Божьства; нѣми бѣхомъ, и тобою проглаголахомъ. И нынѣ уже мали и велицѣи славимъ единосущную Троицу.

Радуйся, учителю нашь и наставниче благовѣрию! Ты правдою бѣ облѣченъ, крѣпостию прѣпоясанъ, истиною обутъ,съмысломъ вѣн чанъ и милостынею яко гривною и утварью златою красуяся. Ты б ѣ, о честнаа главо, нагыимъ одѣние, ты бѣ алчьныимъ кърмитель, ты бѣ жаждющиимъ утробѣ ухлаждение, ты бѣ въдовицамъ помо щник, ты бѣ странныимъ покоище, ты бѣ бескровныимъ покровъ, ты бѣ обидимыимъ заступникъ, убогыимъ обогащение.

Имъже благыимъ дѣломъ и инѣмь възмездие приемля на небесѣхъ, блага, «яже уготова Богъ вамъ, любящиимъ его»,и зрѣниа сладкааго лица его насыщаяся, помолися о земли своеи и о людех, въ нихъже благовѣрно владычьствова, да съхранить á въ мирѣ и благовѣрии прѣданѣѣмь тобою, и да славится въ нем правовѣрие, и да кленется всяко еретичьство, и да съблюдеть á Господь Богъ от всякоа рати и плѣнениа, от глада и всякоа скорби и сътуждениа!

Паче же помолися о сынѣ твоемь, благовѣрнѣмь каганѣ нашемь Георгии, въ мирѣ и въ съдравии пучину житиа прѣплути и въ пристанищи небеснааго завѣтрия пристати, неврѣдно корабль душевны и вѣру съхраньшу, и съ богатеством добрыими дѣлы, безъ блазна же Богомъ даныа ему люди управивьшу, стати с тобою непостыдно прѣд прѣстоломъ Вседръжителя Бога и за трудъ паствы людии его приати от него вѣнець славы нетлѣнныа съ всѣми праведныими, трудившиимися его ради.